De ondernemingsraad van Meerlanden bestaat uit acht medewerkers met een goede spreiding van alle functies, afdelingen en locaties binnen de organisatie. Zo zorgen we ervoor dat alle belangen behartigd worden en dat de OR zichtbaar en goed bereikbaar is voor alle collega’s.

Bijeenkomsten

In 2023 heeft de ondernemingsraad zeven OR-vergaderingen gehad, zes overlegvergaderingen met de bestuurder en tweemaal een artikel 24-vergadering samen met de bestuurder in aanwezigheid van een lid van de raad van commissarissen.

Instemmingsverzoeken

In de loop van 2023 heeft de raad zes instemmingsverzoeken van de directie ontvangen. Vijf daarvan zijn in het lopende jaar besproken en geaccordeerd; één verzoek is nog in behandeling:

Bedrijfsregeling vervoer van de werkgever
Deze regeling beschrijft welke functieschalen in aanmerking komen voor een auto van de zaak. Gezien de recente wijzigingen in de aanschafvoorwaarden en de vereiste elektrificatie van ons wagenpark, is deze regeling herzien en geüpdatet. Daarnaast zijn in deze regeling richtlijnen vastgesteld met betrekking tot het beheer van poolauto's en het eventuele privégebruik van voertuigen van Meerlanden.

Afschaffen regeling autowassen
Binnen Meerlanden werd de regeling autowassen toegepast. Deze regeling was van toepassing voor chauffeurs op een inzamelwagen en veegmachine. Omdat de regeling niet meer bijdraagt en relevant is voor de huidige bedrijfsvoering, is het instemmingsverzoek ontvangen om de regeling af te schaffen.

Nieuwe klokkenluidersregeling
Met de inwerkingtreding van de Wet bescherming klokkenluiders op 18 februari 2023 is de voormalige Wet huis voor klokkenluiders komen te vervallen. Deze nieuwe wet brengt verschillende significante veranderingen met zich mee die de positie van klokkenluiders versterken. De omvang van deze wijzigingen rechtvaardigt de ontwikkeling van een volledig nieuwe klokkenluidersregeling voor Meerlanden. Belangrijke aanpassingen omvatten onder andere de uitbreiding van het begrip 'misstanden', beschermde personen en de mogelijkheid om direct externe meldingen te doen.

Aanpassing regeling plaatsonafhankelijk werken
Dit betreft een update van een bestaande regeling. Deze regeling biedt medewerkers de mogelijkheid om thuis te werken, ook als dat niet meer verplicht is. Er zijn afspraken gemaakt over rechten en verplichtingen. De fiscale regels omtrent deze vergoeding veranderen. De regeling is aangepast, zodat Meerlanden met deze fiscale ruimte kan meebewegen.

MTO en PMO
Conform de bepalingen in de CAO is het verplicht om periodiek medisch onderzoek uit te voeren voor operationele functies. Meerlanden heeft echter besloten om dit voor alle medewerkers beschikbaar te stellen. Bovendien is besloten om het traject van periodiek medisch onderzoek uit te breiden met een medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Afschaffen regeling schadevrij rijden (in behandeling)
Binnen de huidige regeling ontvangen chauffeurs een jaarlijkse vergoeding als beloning voor schadevrij rijden. Oorspronkelijk werd deze regeling ingesteld om chauffeurs te stimuleren om schadevrij te rijden. Het verzoek is ingediend, omdat de regeling niet direct bijdraagt aan het verminderen van schade. De OR is nog met de bestuurder in gesprek over deze aanvraag.

Adviesaanvragen

De OR heeft in 2022 vier adviesaanvragen beoordeeld. In alle gevallen heeft de OR positief geadviseerd:

Voorgenomen outsourcing ICT
Meerlanden heeft ervoor gekozen om de ondersteuning op ICT onder te brengen bij een externe partij.

Wijzigingen organisatiestructuur
eerlanden heeft een nieuwe organisatiestructuur opgesteld om de bedrijfsvoering te optimaliseren. De OR is van mening dat dit proces zorgvuldig doorlopen is en heeft positief geadviseerd.

Herbenoeming bestuurder
De OR heeft het verzoek ontvangen van de raad van commissarissen om advies uit te brengen over de herbenoeming van de bestuurder. De raad van commissarissen heeft haar zienswijze gedeeld met de OR en de OR onderschrijft de herbenoeming zoals voorgesteld.

Aanbeveling Commissaris
onform de statuten van Meerlanden geldt voor een derde van het aantal leden van de Raad van Commissarissen dat de Raad van Commissarissen een door de Ondernemingsraad aanbevolen persoon voordraagt voor (her)benoeming. In samenspraak met de raad van commissarissen heeft de OR-mevrouw Van Galen aangedragen als aanbeveling voor herbenoeming.