Uit het jaarlijkse inwonerstevredenheidsonderzoek blijkt dat de algemene tevredenheid iets is verbeterd naar 7,2 (7,2 in 2022). We onderzoeken de tevredenheid van inwoners op drie onderdelen: afvalinzameling, openbare ruimte en communicatie en informatie. De resultaten per gemeente vindt u in de gemeenterapportages.

Afvalinzameling
Inwoners waarderen onze dienstverlening op het gebied van afvalinzameling met een 7,5. Alle onderdelen zijn wederom nagenoeg hetzelfde gebleven. Een aandachtspunt was bijplaatsingen bij verzamelcontainers. Daar wisten we de tevredenheid iets te verhogen. Dit geldt ook voor het legen van de minicontainers. Het meest benoemde verbeterpunt is het ophalen van illegaal gestort afval.

Openbare ruimte
We verzorgen de gladheidsbestrijding, straatreiniging en het onkruidbeheer. We verhelpen storingen aan en doen het onderhoud van pompen, gemalen en voeren rioleringswerken uit. Ook hebben we een eigen team voor plaag- en ongediertebestrijding. Voor een aantal gemeenten doen we ook het beheer en onderhoud van het groen en diverse servicetaken in de openbare ruimte.

Inwoners waarderen onze dienstverlening op het gebied van het beheer van de openbare ruimte met een 6,6 (6,7 in 2022). Werkzaamheden in de afvalinzameling worden over het algemeen hoger gewaardeerd dan onze werkzaamheden in de openbare ruimte. De tevredenheid over de openbare ruimte wordt echter door meer factoren bepaald dan alleen onze onderhoudswerkzaamheden.

Inwoners kijken naar het algemene beeld van de buitenruimte, terwijl allerlei verschillende factoren daar invloed op hebben, waaronder inrichting, beleidskeuze, kwaliteitsniveau en de uitvoering van dienstverlening. Inwoners waarderen de gladheidsbestrijding in de winter en het legen van de openbare prullenbakken. Voornaamste verbeterpunten die inwoners noemen, zijn het klein herstel van bestrating, ophalen van illegaal gestort afval, de netheid van de aanbiedplaats na het legen.

Communicatie en informatie
nwoners waarderen onze dienstverlening op het gebied van publieksinformatie en communicatie gemiddeld met een 7,6 (7,5 in 2022). Het scheidingsgedrag van inwoners heeft invloed op de kwaliteit van de afval- en grondstofstromen die wij inzamelen. Daarom zetten wij diverse communicatiemiddelen, zoals (online)campagnes, in om inwoners bewust te maken van het belang van en hen te informeren over hoe ze afval moeten scheiden. De afdeling Communicatie en Publieksinformatie speelt een belangrijke rol in het informeren, de afhandeling van meldingen, klachten, vragen en opmerkingen van inwoners. Een aandachtspunt was het structureel nakomen van de gemaakte afspraken, wat dat betreft is de tevredenheid in 2023 iets is verhoogd. Inwoners waarderen de duidelijkheid van de online afvalkalender. Ook worden de medewerkers van de afdeling Publieksinformatie als vriendelijk en servicegericht ervaren.