Meerlanden verzorgt voor 3.200 zakelijke klanten de inzameling en verwerking van hun afval. We blijven in toenemende mate (ook digitaal) in contact met onze klanten en bewegen mee met de veranderende behoeften en specifieke vragen van opdrachtgevers.

De aanvoer van grondstoffen is weer op niveau van voor de lockdowns maar we merken steeds vaker dat het regionale mkb maar met moeite de financiële effecten van de lockdowns te boven te komt. In voorkomende gevallen zoeken we in goed overleg naar een oplossing die passend is voor zowel opdrachtgever als Meerlanden, zodat we ook in de toekomst kunnen samenwerken aan onze ambitie ‘Samen Sneller Circulair’.

Doe alsof je thuis bent
Bij bedrijven waar het zorgvuldig scheiden van afvalstromen nog volop in ontwikkeling is, werd de publiekscampagne ‘Doe alsof je thuis bent’ ingezet. Dit is een initiatief van de bij de Vereniging Afvalbedrijven aangesloten afvalinzamelbedrijven. Want hoewel afval scheiden thuis heel gewoon geworden is, zien we vaak dat dit op het werk, de sportschool of bij de bioscoop opeens niet meer gebeurt. Het programma stimuleert werkgevers en hun medewerkers om meer afval te scheiden op de werkvloer. Dat kan door minder afval te maken én door afval goed te scheiden. Op de werkvloer is nog zoveel meer mogelijk. Van een GFTe-bak in de kantine tot een papierbak bij de printers.

Van A tot Zero
De campagne sluit naadloos aan op de dienstverlening van Meerlanden voor de zakelijke markt waarbij de nadruk op zero waste ligt. We bieden onze klanten de aanpak ‘Van A tot Zero’. Daarmee begeleiden en adviseren we om afval beter te scheiden én de hoeveelheid afval te verminderen. Bij grotere opdrachtgevers doen we dit steeds vaker intensief op locatie. Bij overige geïnteresseerden brengen we het onder de aandacht via nieuwsbrieven, op klantendagen, via webinars en online bijeenkomsten.

Inzameling Plastic verpakkingen, Drankenkartons en Glas
Het Afvalfonds is verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van verpakkingen in het afval van alle huishoudens in Nederland. Per 1 januari 2023 is hier ook het verpakkingsafval bijgekomen dat vrijkomt in o.a. scholen, kantoren en winkels. De plastic verpakkingen, drankenkartons en glazen flesjes uit dit bedrijfsafval worden nog onvoldoende gerecycled. Het Afvalfonds heeft onder de naam ‘Afval Goed Geregeld’ voor deze drie verpakkingen een inzamelsysteem georganiseerd waar het fonds zelf de kosten voor draagt. Hierdoor kunnen bedrijven en scholen kosteloos twee extra afvalstromen laten inzamelen.

Meerlanden voor Bedrijven is één van de partijen die deze inzameling verzorgt. We hebben tijdens twee inschrijfrondes in 2023 actief onze klanten benaderd en hen geholpen met de juiste manier van aanmelden. Met resultaat: meer dan 500 bedrijven en scholen voor wie wij de afvalinzameling verzorgen hebben zich tijdens deze inschrijfperiodes aangemeld voor kosteloze inzameling van gescheiden verpakkingsafval. Inmiddels is het loket permanent opengegaan.

Green Collective
Meerlanden voor Bedrijven heeft zich in 2023 gecommitteerd aan het verkennen van een samenwerking met Green Collective binnen ons verzorgingsgebied. Dit is een initiatief dat afvalinzamelaars verenigt om samen restafval in te zamelen bij bedrijven in binnensteden met gezamenlijke wagens en via gecombineerde inzamelroutes. In 2024 verkennen we met elkaar wat dit concreet betekent en communiceren we gezamenlijk met onze opdrachtgevers en stakeholders. Haarlemmermeer is