In de zomer van 2022 stond de dienstverlening van de afvalinzameling onder druk, onder andere als gevolg van een tekort aan medewerkers en geschikt materieel. Dit was de directe aanleiding voor een aantal aanpassingen, met als primair doel een herhaling van de problemen te voorkomen. En dat is gelukt. We hebben dit jaar de dienstverlening in de zomermaanden volledig kunnen uitvoeren, waarbij het aantal meldingen substantieel lager is dan in 2022.

Opleiden
Omdat gekwalificeerd personeel aantrekken lastig is in de huidige arbeidsmarkt, leidt Meerlanden zelf chauffeurs op. We hebben in het afgelopen jaar veel nieuwe medewerkers aangenomen en daarmee ook de flexibele schil verder afgebouwd. Dit vraagt een langere periode van inwerking voordat iemand volledig gekwalificeerd is voor het rijden op een kraanvoertuig en een zijbelader. In 2023 is veel aandacht en tijd besteed aan opleiding zodat chauffeurs goed gekwalificeerd en toegerust zijn en voldoende gebiedskennis hebben. Dat vergroot hun inzetbaarheid.

Forecast
Een belangrijke verandering, en daarmee verbetering, is de verdere professionalisering van de afdeling werkvoorbereiding. Er is nieuwe tooling ontwikkeld door de afdeling en met behulp van de inzet van allerlei verschillende soorten data wordt met een hogere mate van nauwkeurigheid een inschatting gemaakt van de benodigde inzet en beschikbare capaciteit gedurende verschillende tijdvakken in een jaar. Tegelijkertijd worden de paramaters waarop de inschatting gemaakt is volgens een vast ritme getoetst en achteraf ook gematcht met de gerealiseerde inzet.