Ons wagenpark rijdt nu tot nu toe voornamelijk op groengas en op diesel. Om zero emissie te bereiken is elektrificatie van het wagenpark noodzakelijk. Met deze transitie realiseren we niet alleen CO₂-uitstootreductie, maar ook geluids- en fijnstofreductie.

In de categorie < 3.500 kilo zijn in 2023 tien elektrische auto’s in gebruik genomen. In de categorie zwaarder dan 3.500 kilo hebben we in 2023 een bestelling voor zes elektrische vrachtwagens geplaatst. De eerste wordt verwacht in Q1 2024 en de overige voertuigen worden geleverd in de loop van 2024.

Al onze onsite voertuigen en machines in Rijsenhout en Heemstede reden geheel 2023 op HVO100 diesel. ‘Hydrotreated Vegetable Oil’ is een nieuw type dieselbrandstof gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten. HVO100 is momenteel de meest duurzame diesel. Het is volledig fossielvrij, biologisch afbreekbaar, levert een 89% CO₂-reductie, verlaagt de uitstoot van fijnstof (33%), NOX (9%), CO (24%) en roet (30%) en bevat geen zwaveldeeltjes.

Technisch gezien kunnen al onze dieselvoertuigen over op HV10. Vier vrachtwagens zijn afgelopen jaar overgestapt op HVO100. Door de beperkte beschikbaarheid van HV100 bij tanklocaties van onze brandstofleverancier kunnen we nog niet volledig over op HV100. Momenteel zoeken we naar oplossingen bij andere brandstofleveranciers die HV100 kunnen leveren binnen ons werkgebied.

De energietransitie en de elektrificatie van ons wagenpark In de versnelling van de elektrificatie van ons wagenpark is beschikbaarheid van elektriciteit een belangrijke factor. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe activiteiten houdt Meerlanden dan ook nadrukkelijker dan voorheen rekening met de benodigde elektriciteit en de beschikbaarheid daarvan. Met name in de meest westelijke regio van Meerlanden zien we nog uitdagingen. De infrastructuur om volledig over te kunnen stappen op elektrisch rijden met onze vrachtwagens is daar nog niet toereikend. Daar moet nog een oplossing voor komen. Daarnaast beweegt Meerlanden zich op de groen gasmarkt. Die markt is aan verandering onderhevig. Landelijke ambities zijn wisselend waardoor de vraag fluctueert.