Het geconsolideerde bedrijfsresultaat is over 2023 uitgekomen op € 1,3 mln. en is daarmee € 0,1 mln. hoger dan over 2022. De omzet groeide met € 5,8 mln., de bedrijfslasten stegen met € 5,7 mln. De ebitda nam toe met € 0,4 mln. naar € 9,3 mln. Door de gestegen rente en een hogere belastingdruk komt het geconsolideerde resultaat na belastingen over 2023 uit op € 22 K. (2022: € 0,5 mln.).

De solvabiliteit (eigen vermogen plus achtergestelde langlopende lening) is met 49,6 procent zeer solide. De verhouding netto rentedragende schuld/ ebitda is gestegen naar 2,1 en de DSCR bedraagt 4,1. Daarmee voldoen we aan de financiële ratio’s die met de banken zijn afgesproken. De kasstromen zijn in onderstaande tabel nader gespecificeerd.

De ingaande operationele kasstroom daalde in 2023 met € 4,6 mln. naar € 4,9 mln. Hiervan wordt € 3,8 mln. veroorzaakt door een eenmalige stijging van de vorderingen op participanten (gemeenten), mede als gevolg specifiek gemaakte afspraken omtrent de definitieve indexering over 2023. De uitgaande kasstroom uit investeringsactiviteiten bedroeg € 16,6 mln. op een investeringsbegroting van € 26,5 mln. Onder de kasstroom uit financieringsactiviteiten is een nieuwe langlopende lening met een looptijd van tien jaar opgenomen Op langlopende leningen is € 1,6 mln. afgelost en er is € 0,7 mln. als dividend uitgekeerd aan onze aandeelhouders.

Meerlanden maakt gebruik van de regeling ‘bijzonder uitstel van betaling van belasting’. Per saldo is de betaling van € 3,6 mln. aan loonheffingen en omzetbelasting uitgesteld (2022: € 4,6 mln.). De kredietfaciliteit van Meerlanden bedraagt € 8,6 mln, hiervan is ultimo 2023 € 2,5 mln. opgenomen.

Vooruitblik 2024

Voor 2024 verwachten we een toename van het geconsolideerde nettoresultaat na belastingen. Met de gemeenten zijn nieuwe afspraken gemaakt over de indexeringsmethodiek, waardoor de ontwikkeling van de prijzen beter aansluit bij de ontwikkeling van de inflatie. De operationele kasstroom ontwikkelt zich positief, mede als gevolg van een inhaaleffect door de hoge vorderingen op participanten per ultimo 2023, die begin 2023 geheel zijn voldaan en komt naar verwachting uit op ongeveer € 13,3 mln. We gaan uit van een investeringsniveau van € 23,3 mln. vooral als gevolg van investeringen in het rollend materieel, waaronder zeven elektrische voertuigen en de bouw van de nieuwe grondstoffenhal en andere terreinaanpassingen. De aflossingsverplichting op langlopende schulden is € 3,3 mln. In 2024 is met de Rabobank een overeenkomst gesloten voor een financiering door middel van lease van € 12,5 mln. De verhouding netto rentedragende schuld/ebitda stijgt hierdoor naar 2,5 en is daarmee binnen de afspraken met de bank (<3,0).