Textiel is een verzamelnaam voor kledingstukken, huishoudelijk textiel (hand- en theedoeken, gordijnen, beddenlakens), riemen, tassen en schoeisel.

Schoon Textiel
Textiel wordt huis aan huis met zakken en in de wijk met textielcontainers ingezameld. Het is belangrijk dat textiel schoon en droog wordt ingezameld. Nat en vervuild textiel verliest snel waarde én is niet goed te recyclen. Daarom stappen we steeds meer over op bovengrondse containers, in plaats van ondergrondse verzamelcontainers. De kwaliteit van ondergrondse containers is over het algemeen slechter door vocht en vervuiling. Bovengrondse containers kunnen voorlossend geleegd worden. Dit betekent dat er bij de inzameling een handmatige check wordt gedaan op vervuiling, dat waar nodig wordt verwijderd. Door deze acties zijn de recyclingsresultaten en kwaliteit van textiel bovengemiddeld goed.

Hergebruik en Recycling
Ingezamelde kleding en textiel wordt eerst gesorteerd. Goed herdraagbare kleding kan (na reparatie) weer worden hergebruikt. Overige stromen worden op kleur en textielsoort gesorteerd en vinden hun weg om te worden gerecycled. Ruim 80% van al het ingezamelde textiel krijgt een tweede leven in binnen- en buitenland. De overige 20% wordt gerecycled tot poetsdoeken, isolatiemateriaal of wordt gebruikt als grondstof voor de productie van dekens en vloerbedekking.

UPV Textiel
De UPV Textiel is op 1 juli 2023 in werking getreden. In 2025 moet 50% van de afzet op de Nederlandse markt gerecycled worden, oplopend naar 75% in 2030. Producenten en importeurs hebben de tweede helft van 2023 gebruikt om zich aan te melden bij de overheid, individueel of gezamenlijk via de Stichting UPV Textiel. In 2024 werkt de Stichting een beheerstructuur uit en worden de mogelijkheden voor de verbetering van de innamestructuur, sortering en verwerking verkend met verschillende ketenpartners, waaronder de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en NVRD.