Biogrondstoffen is een verzamelnaam voor organische (rest) producten. Meerlanden verzamelt en verwerkt huishoudelijk GFTe (groente-, fruit-, en tuinafval en etensresten) en bioreststromen (takken en snoeiresten) uit de openbare ruimte. Biogrondstoffen zijn van nature circulair en hernieuwbaar. Ze zijn een duurzame bron van organische stof en koolstof waardoor deze niet langer uit fossiele grondstoffen of de natuur gehaald hoeven te worden. Hiermee levert het een belangrijke bijdrage aan het reduceren van CO₂-emissies.

Schoon GFTe
Voor een hoogwaardige verwerking van GFTe is een zuivere kwaliteit van het ingezamelde materiaal essentieel. Dat is enkel mogelijk door gescheiden inzameling. We beoordelen de kwaliteit van het door ons ingezamelde GFTe op drie gradaties: schoon, vervuild en afgekeurd. Vervuiling treedt op wanneer er bovengemiddeld veel niet-organisch materiaal, zoals plastic verpakkingen en blik, in deze stroom aanwezig is. In zulke gevallen is het mogelijk om met een extra verwerkingsstap een deel van de vervuiling er nog uit te halen.

Bij ernstige vervuiling van het GFTe, waarbij verwerking niet meer haalbaar is, moet het worden afgekeurd en alsnog afgevoerd naar een afvalverbrandingsinstallatie. We constateerden afgelopen jaar opnieuw een toename van de vervuiling bij het ons aangeboden GFTe. Met name bij de inzameling met ondergrondse containers komt meer vervuiling voor. Deze ontwikkeling heeft niet alleen op korte termijn consequenties voor onze eigen verwerkingsprocessen, maar heeft ook impact op onze milieudoelstellingen en die van gemeenten. Op de lange termijn zijn er potentiële gevolgen voor de verwerkingskosten, aangezien het verbranden van afval steeds duurder wordt. Daarom zetten we samen met gemeenten extra in op bewonerscommunicatie en gebiedsgerichte aanpakken om vervuiling tegen te gaan.

GFTe in Restafval
Het ingezamelde restafval bevat gemiddeld nog 30% tot 40% GFTe. Er is dus nog veel potentie om meer GFTe in te zamelen en te verwerken. Voorkomen dat GFTe in het restafval belandt, zorgt per saldo voor lagere verwerkingskosten voor gemeenten.

Verwerking: Groene Energiefabriek
Sinds 2011 vergisten en composteren wij GFTe in onze Groene Energiefabriek. Met deze grondstoffen maken we onder andere compost, groengas en duurzaam opgewekte warmte. Ook in 2023 heeft de fabriek weer stabiel gedraaid. In het najaar werd echter zeer nat GFTe aangeleverd, dat heeft er mede toe geleid dat we in 2023 iets minder groengas geproduceerd hebben dan vorig jaar. Sinds de start van de Groene Energiefabriek is in totaal meer dan 27 miljoen kuub groengas geproduceerd. Ook kwalitatief hebben we vooruitgang geboekt. Meer dan de helft van de compost die we het afgelopen jaar hebben gemaakt voldeed aan de hoogste categorie keurcompost, klasse A. De jaarlijkse audits zijn succesvol doorlopen, waardoor we wederom NTA8080. ISO14001 en BRL Keurcompost gecertificeerd zijn.

Onze huidige vergunning biedt onvoldoende ruimte om onze volledige verwerkingscapaciteit in Rijsenhout gebruiken. Derhalve hebben we ook dit jaar een deel van het bij ons aangeboden GFTe elders laten verwerken. In de revisievergunning, die is aangevraagd voor de locatie Rijsenhout is tevens een ruimere verwerkingscapaciteit aangevraagd. Inmiddels zit de revisievergunning in de afrondende fase.

Tweede locatie GFTe-verwerking
Gezien het groeiende aanbod van GFTe, hebben wij een tweede locatie voor de verwerking van GFTe in voorbereiding. Dat doen we samen met onze partner, Cyclus. Het afgelopen jaar stond in het teken van het vinden van een geschikte locatie. We hebben het zoekgebied verder uitgebreid in de provincie Zuid-Holland en bekijken nadrukkelijk of we een koppeling kunnen maken met bestaande of nieuwe industrieën in die regio. Met een tweede locatie dragen we nog meer bij aan het overheidsbeleid om extra groengas te produceren als vervanger voor aardgas.