In het afgelopen jaar hebben we grote stappen gezet om onze circulaire ambitie te verwezenlijken door te focussen op hoogwaardig en duurzaam hergebruik van grondstoffen. Een belangrijke mijlpaal hierin is de constructie van onze nieuwe grondstoffenhal, die in juni 2024 in gebruik zal worden genomen op ons terrein in Rijsenhout.

Deze nieuwe hal biedt een centrale locatie voor activiteiten die voorheen buiten plaatsvonden. Hierdoor kunnen we niet alleen de kwaliteit van de grondstoffen behouden, maar ook de uitstoot van geluid, stof en overlast van vogels naar de omgeving verminderen. Hypermoderne faciliteiten spelen een cruciale rol in het bevorderen van afvalscheiding en hergebruik. Deze geavanceerde systemen stellen gemeenten in staat om de samenstelling van gescheiden afvalstromen nauwlettend te monitoren. Belangrijk om te vermelden is dat de grondstoffenhal niet alleen zal zorgen voor meer controle op de kwaliteit van de grondstoffen, maar ook dat deze kwaliteit traceerbaar is tot aan de specifieke vracht en daarmee naar de betreffende buurten. Vanuit deze langetermijnvisie draagt Meerlanden bij aan een verbetering van de leefomgeving in Rijsenhout en creëert ze de juiste omstandigheden om haar maatschappelijke rol te blijven vervullen en voorop te blijven lopen op weg naar een circulaire regio. De ontwikkeling van de grondstoffenhal maakt deel uit van een breder plan om ons terrein duurzamer, veiliger, efficiënter en dus toekomstbestendiger te maken.