Gezamenlijk met vijf andere bedrijven uit de Duin- en Bollenstreek (AW Groep, de Beelen Groep, Hoek, Ouwehand Bouw en Timpaan) is de stichting Circulair West opgericht. Een initiatief om materiaal- en gebruikskringlopen zoveel mogelijk regionaal te sluiten. Op die manier helpt Circulair West bedrijven uit de regio om te versnellen op weg naar een circulaire economie en samenleving.

Voor Circulair West ligt de nadruk op ketensamenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen. Vanuit elk van de deelnemende bedrijven werken een of twee medewerkers één dag in de week in teamverband samen met pioniers van de andere deelnemende bedrijven. We verkennen concrete circulaire handelingsperspectieven en leren zo anders te denken en onszelf anders te organiseren. Werkenderwijs ontwikkelen we nieuwe business- en verdienmodellen. Zo helpen bedrijven binnen Circulair West elkaar toekomstbestendig te zijn en blijven door middel van concrete innovatieprojecten.

Steeds meer leden
In 2023 is het aantal vrienden van Circulair West opgelopen naar 55. Het project Kringloop bouwmaterialen is inmiddels in volle gang. In het onderzoek worden bedrijven die als leveranciers van (rest)materialen kunnen optreden samengebracht met inzamelaars, zoals Meerlanden. Er wordt onderzocht welke materialen op welke plekken vrijkomen en waar deze weer kunnen worden afgezet of hergebruikt. Met als einddoel een regionale kringloop realiseren voor bouwmaterialen. De MEERBOX, waarin de materialen worden verzameld, heeft hiervoor een tijd op een bouwproject van Ouwehand Bouwen & Ontwikkelen gestaan. Momenteel staat er ook een MEERBOX bij een renovatieproject van Bouwgroep Horsman & Co, een bedrijf dat zich dit jaar heeft aangesloten als koploper bij Circulair West. Op die manier verzamelen we materialen en kennis vanuit de professionele bouw, sloop en renovatie, maar ook vanuit particuliere kluswerkzaamheden.

MKB Meetbaar Duurzaam
Ook is het nieuwe icoonproject MKB Meetbaar Duurzaam gestart. Dit gaat over de richtlijnen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Vanuit dit nieuwe icoonproject krijgen deelnemende bedrijven concrete handreikingen over de manier waarop ze duurzaamheid meetbaar kunnen gaan maken.

Circle Economy Foundation
Tot slot is Circulair West een strategische samenwerking aangegaan met Circle Economy Foundation. Deze samenwerking stelt Circulair West in staat haar vriendennetwerk met unieke digitale tools te ondersteunen in hun transitie. De tools geven inzicht, bevorderen actie, helpen ketenverbinding te maken en de circulaire voortgang te monitoren. De strategische samenwerking brengt bovendien Circle Economy Foundation en Circulair West bij elkaar in hun missie om een circulaire economie in alle sectoren te bevorderen.