Werving en behoud
In de huidige krappe arbeidsmarkt is werving én behoud van medewerkers nog belangrijker geworden. Om potentiële nieuwe medewerkers enthousiast te maken voor een baan, is actiever ingezet op campagnes en positioneert Meerlanden zich als een aantrekkelijke werkgever. Nieuwe medewerkers geven we een zo goed mogelijke start, daarvoor besteden we veel aandacht aan onboarding. Uiteraard vinden we het net zo belangrijk dat we goede mensen behouden voor ons bedrijf. Daarom hebben we naast eerlijke arbeidsvoorwaarden en beloning ook continu aandacht voor veiligheid, gezondheid en vitaliteit.
Werving
In onze regio zijn wij vooral bekend om onze inzamelingsactiviteiten en beheer van de openbare ruimte, maar onze bedrijfsonderdelen reiken steeds verder dan dat. Gezien de uitdagingen op de arbeidsmarkt en de diversiteit aan functies ontwikkelden wij een wervingsfilm om Meerlanden breder te profileren in de (arbeids)markt. Zo willen wij de aandacht vestigen op de grote diversiteit aan functies binnen Meerlanden. Ook functies die minder zichtbaar zijn. Door de focus te verbreden naar de andere disciplines zoals openbare ruimte en ondersteunende staffuncties, kunnen wij ons bereik vergroten en een breder publiek betrekken bij onze activiteiten. Deze benadering versterkt niet alleen onze band met de gemeenschap, maar toont ook onze maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid. De video is te bekijken via werkenbij.meerlanden.nl.
Behoud
Naast actieve werving houden we ook constant de focus op het behouden van onze medewerkers. Dit begint al op de eerste werkdag. Ons onboardingprogramma is één van de onderdelen waar we extra inspanningen leveren vanwege de krappe arbeidsmarkt.
Personeelsverloop
Het personeelsverloop is in het afgelopen jaar hoger uitgevallen dan 2022. Het personeelsverloop in de operatie lag hoger dan het verloop in staffuncties. Dit is deels te verklaren door de hoge aannamegraad in de operatie waarvan een deel ook een korte periode heeft gewerkt.