Een voorwaarde voor al het werk dat wij doen is ons streven naar maximale veiligheid. Het zorgen voor een veilige werkplek voor iedereen, zowel fysiek als mentaal, had dan ook onverminderd onze aandacht.

Verzuim
In 2023 hebben we een aanpassing gedaan in de manier waarop de verzuimcijfers berekend worden. Door de aanpassing wordt deelherstel ook meegerekend. Door deze aanpassing zijn de cijfers met terugwerkende kracht als volgt:

Het verzuim van 2023 is een tiende procent lager dan in 2022 en het blijft de afgelopen drie jaar vrijwel gelijk. Wederom wordt een groot deel van het verzuim veroorzaakt door langdurig verzuim. Dit maakt dat er aandacht is voor het voorkomen van verzuim. Er is een wisseling geweest van de bedrijfsarts en eind 2023 zijn diverse acties bepaald om in 2024 een verlaging van het verzuim te realiseren.

Veiligheid (IF-cijfer)
Ongevallen met verzuim meten we aan de hand van het IF-cijfer dat gehanteerd wordt vanuit het VCA. Dat is het aantal ongevallen dat tot verzuim leidt (langer dan twee dagen niet inzetbaar na het ongeval) in een jaar per 1.000.000 gewerkte uren. Het IF-cijfer daalde in 2023 naar 7,5 ten opzichte van 9,2 (2022). In 2023 ging het om vijf ongevallen met verzuim ten opzichte van zes ongevallen met verzuim in 2022. De ongevallen betroffen incidenten met containers, vervoer van gevaarlijke stoffen en het verzwikken van enkels. Naar aanleiding van ieder ongeval met verzuim is een ongevalsrapportage opgesteld en zijn verbetermaatregelen en toolboxen ingezet om herhaling in de toekomst te voorkomen. Leidinggevenden en medewerkers die samen een werkplekinspectie uitvoeren, dragen bij aan het nemen van preventieve maatregelen ter voorkoming van onveilige situaties.

Ik werk veilig of ik werk niet
Vanuit de Vereniging Afvalbedrijven vond de vierde editie van de Week van de Veiligheid plaats. In deze week zet de branche zich breed in om veilig en gezond werken extra onder de aandacht te brengen. Wij hebben onze campagne ‘Ik werk veilig of ik werk niet!’ opnieuw voortgezet. Dit deden we met posters in onze kantoren en werkruimtes, toolboxen én een vlog. Verder is er voor de website een digitale, eenvoudige meldknop voor het melden van een onveilige situatie ontwikkeld. Iedereen binnen de organisatie kan deze gebruiken. Het uitgangspunt van de campagne was om de operatie het belang van een proactieve houding ten aanzien van veilig werken mee te geven. We zorgen ervoor dat onze mensen in een veilig werkklimaat kunnen werken door veilige voertuigen, machines en/of gereedschappen beschikbaar te stellen, én door ervoor te zorgen dat onze mensen weten hoe zij hier veilig mee om moeten gaan.

Safety Culture Ladder
De Safety Culture Ladder is een beoordelingsmethode waarmee we ons veiligheidsbewustzijn en bewust veilig handelen (cultuur en gedrag) meten. Hierbij ligt de nadruk op de veiligheidscultuur van Meerlanden. Naast de jaarlijkse VCAaudit is daarom de SCL-audit geïntroduceerd. De organisatie en daarmee medewerkers in alle lagen van de organisatie worden door het onafhankelijke auditteam getoetst op het vertonen van veilig gedrag en op het letten op de veiligheid van een ander (collega, bezoeker of voorbijganger). Elkaar aanspreken op onveilig gedrag, maar ook het toestaan dat een ander jou aanspreekt. Het proactief melden van gevaarlijke situaties/ongevallen en dus te handelen wanneer je een gevaarlijke situatie ziet of het werk stop te zetten zodra blijkt dat het niet veilig uitgevoerd kan worden. Het auditteam heeft geoordeeld dat we door ons handelen in aanmerking komen voor trede twee, waarbij zij aangeven dat we tenderen naar trede drie.