We vinden het belangrijk dat ons personeelbestand een afspiegeling van de samenleving is. We streven naar een inclusieve werkomgeving waar diversiteit wordt gewaardeerd en gerespecteerd. We geloven dat diversiteit onze organisatie sterk, innovatief en aantrekkelijk maakt.

Intensivering diversiteitsbeleid
Vanuit onze focus op diversiteit en inclusie hebben we afgelopen jaar een beleid opgesteld om diversiteit en inclusie te vergroten binnen onze organisatie. We hebben onze huidige prestaties inzichtelijk gemaakt en binnen Meerlanden mogelijkheden onderzocht deze te verbeteren. Om diversiteit te integreren in onze (arbeidsmarkt) communicatie zijn enkele concrete acties ondernomen. We maken een bewuste afweging ten aanzien van teamdiversiteit bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Diversiteit en inclusie worden onderdeel van het leiderschapstraject dat in ontwikkeling is én we gaan feedbackmechanismen (zoals het medewerkertevredenheidsonderzoek) inzetten om met medewerkers in gesprek te gaan, met als doel het beleid continu te verbeteren. Dit strategische streven naar diversiteit en inclusie draagt niet alleen bij aan een evenwichtige en rechtvaardige werkomgeving, maar versterkt ook onze organisatiecultuur en het vermogen om innovatief en creatief te zijn. Door een diverse en inclusieve omgeving te bevorderen, positioneren wij onszelf als een werkgever van keuze, wat op zijn beurt onze reputatie en betrokkenheid van medewerkers positief beïnvloedt.

Aantal medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt
Om inclusiviteit te bevorderen, blijven wij ons inzetten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden binnen Meerlanden. Dit doen we in nauwe samenwerking met partners, zoals AM Match, Spaarnewerkt, Provalu en Pantar. Zo demonteren medewerkers AEEA op RSC Schiphol, werken zij onze kringloopwinkel Meerwinkel, of zijn ze actief in de openbare ruimte of in de afvalinzameling. Naast mensen uit de sociale werkvoorziening bieden we ook jongeren vanuit het praktijkonderwijs kansen om bij Meerlanden te leren. Het aantal medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt vertoont een dalende trend. Voorheen lag onze focus voornamelijk op het detacheren van mensen uit de doelgroep van de sociale werkvoorziening, een doelgroep die echter in omvang afneemt. Daarom zijn we bezig met het ontwikkelen van mogelijkheden om mensen uit de volledige participatiedoelgroep een plek te bieden binnen onze organisatie.

Uitzendbureau met medewerkers uit Oekraïne
Het tijdig vinden van goed flexibel personeel in de zomer is de afgelopen jaren een grote uitdaging geweest. In 2023 deed zich een mooie kans voor om mensen afkomstig uit Oekraïne op zoek naar werk in Nederland aan het werk te helpen. Deze samenwerking ontstond met één van onze vaste uitzendbureaus. Samen is gewerkt aan een passende werkwijze, waarbij vooral gekeken is naar het overbruggen van de taalbarrière, die de grootste uitdaging bleek te zijn. Er zijn trainingen gegeven aan de medewerkers afkomstig uit Oekraïne, er zijn kaarten gemaakt om de werkinstructies te verduidelijken en is er aandacht geweest voor de Meerlandencollega's die de samenwerking graag aan wilde gaan. Een belangrijke les die we hieruit hebben geleerd, is dat het succes van de pilot sterk afhing van de match tussen de chauffeur en de Oekraïense medewerker. In totaal waren er 10 aantal mensen betrokken bij dit initiatief. De Oekraïense medewerkers werden opgenomen in onze zogenaamde ‘zomerpool’. Na de zomerperiode hebben we dit initiatief stopgezet, aangezien de behoefte aan extra personeel niet langer aanwezig was.

Man-vrouwverhouding
Op dit moment bestaat de medewerkerspopulatie van Meerlanden voor 86% uit mannelijke collega’s en voor 14% uit vrouwelijke collega’s. Als we inzoomen op de operationele functies dan wordt de man-vrouwverhouding 96% om 4%. De man-vrouwverdeling binnen RvC, bestuur en het leiderschapsteam is 55% om 45%.