De materiële onderwerpen, die onze stakeholders het meest relevant achten, reflecteren waar wij op de lange termijn heen willen én waar we de meeste impact op willen maken. Zo spelen de materiële onderwerpen een belangrijke rol in de invulling van onze bedrijfsstrategie. Door deze onderwerpen te groeperen op basis van ESG - milieu, maatschappij en goed bestuur - krijgen we een beter beeld van de impact van elk onderwerp.

Hoewel we in totaal vijftien materiële onderwerpen gedefinieerd hebben, focussen wij voornamelijk op de volgende zes onderwerpen:

  • Hoogwaardige verwerking, hergebruik en recycling*
  • Financiële stabiliteit en continuïteit
  • Veilige en gezonde werkomstandigheden
  • Klanttevredenheid
  • Aantrekkelijke werkgever
  • Geur, geluid- en fijnstofemissies

Hoogwaardige verwerking, hergebruik en recycling*
We streven naar een hoogwaardige verwerking van grondstofstromen waarbij Meerlanden in de keten een betekenisvolle rol speelt. Of het nu gaat om inzamelen, invloed uitoefenen in de keten, of het zelf opzetten van een keten. Door te focussen op hoogwaardig hergebruik en recyclen van ingezameld afval, onder andere door het scheiden van grof huishoudelijk afval, willen wij versnellen richting de circulaire economie. In deze ambitie nemen wij regionaal en in onze sector het voortouw.

Financiële stabiliteit en continuïteit
Om onze dienstverlening op het gewenste niveau te houden en continu te verbeteren, en daarnaast te kunnen innoveren en anticiperen op ontwikkelingen, is het van belang dat Meerlanden een financieel gezonde organisatie is. Door een goed financieel resultaat te realiseren en te sturen op financiële prestatieindicatoren waarborgen we de continuïteit van ons bedrijf.

Veilige en gezonde werkomstandigheden
Onze medewerkers moeten altijd veilig en zonder gezondheidsrisico's hun werk kunnen uitvoeren. Daarom is het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving voor Meerlanden een randvoorwaarde. Vanuit dat oogpunt is er structureel aandacht voor het vergroten van het veiligheidsbewustzijn bij alle medewerkers, onder meer zodat (potentieel) onveilige situaties op tijd gemeld worden en ongevallen kunnen worden voorkomen. Ons veiligheidsbeleid en -plan zijn gebaseerd op de Prestatie Indicator Top (PIT) methode als veiligheidsinstrument.

Klanttevredenheid
De kwaliteit van onze dienstverlening draagt bij aan de leefbaarheid en beleving in de woon- en werkomgeving en openbare ruimte. De klanttevredenheid van gemeenten, inwoners en bedrijven is voor Meerlanden dan ook een belangrijke graadmeter en motivatie om te blijven verbeteren en innoveren.

Aantrekkelijke werkgever
De kracht van Meerlanden zit in onze medewerkers. Goed werkgeverschap is voor ons vanzelfsprekend, maar in de huidige krappe en veranderende arbeidsmarkt is het een basisvoorwaarde. We vinden het belangrijk om onze medewerkers in hun kracht te zetten. Meerlanden is een werkgever voor iedereen. Vanuit onze aandacht voor diversiteit en inclusie bieden we onze mensen gelijke kansen. Dat doen we met eerlijke beloning en goede arbeidsvoorwaarden. Ook bieden we onze mensen voldoende ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden. Onze duurzame strategie en visie op circulariteit maakt ons voor veel groepen een interessante werkgever.

Geur, geluid en fijnstofemissies
Geur-, geluid- en fijnstofemissies zijn een gevolg van onze activiteiten. Om overlast voor en negatieve impact op zowel omwonenden als het milieu te verminderen en voorkomen, richten wij ons op het reduceren van deze emissies. We zetten hierin voortdurend stappen door te innoveren en investeren in schonere methodes, technieken en brandstoffen.